החיפוש אחר שורשינו נעשה שוב פופולרי

חקר המשפחות, הנקרא גנאלוגיה בשפה המקצועית, שב להיות פופולרי כיום. אנשים רבים מתעניינים בעברם המשפחתי ובתנאי החיים שבהם חיו בני ובנות משפחותיהם בעבר. אפשר להבין זאת. מי לא היה רוצה לדעת יותר על אבותיו, לדעת היכן בעולם הם גרו ובאיזה מקצוע הם עסקו? מחקר כזה הוא מרתק ביותר – הרי ייתכן אפילו, שאחד מאבותיכם היה אדם מפורסם או ידוע שם, או השתתף באירוע מפורסם כלשהו. לכן, הגנאלוגיה היא שילוב של היסטוריה עם סיפורי אגדות. מי שרוצה יכול כמובן לחקור בעצמו את שורשיו המשפחתיים, אך לרוב זה לוקח הרבה זמן. לחוקרי משפחה מקצועיים יש הניסיון והידע הנחוצים בכדי לדעת איך ואיפה לחפש, והם יציגו לכם את התוצאות רק כאשר הם יהיו בטוחים שהן נכונות. וכמובן, ייתכן שמצפות לכם כל מיני הפתעות!

מה יהיה אם סבא רבא שלי היה תליין?

לא תמיד משמח לדעת הכול על אבותינו. מי שנעזר בשירותיו של אדם העוסק בחקר משפחות (גנאלוג), מוציא כסף רב על חשיפתם של סודות המשפחה שלו. ומה שבטוח, סודות אכן נחשפים… בין שדרך ארכיונים וספרי רישום כנסייתיים, או דרך במסמכים אחרים המעידים על העבר, גנאלוגים יכולים להגיע במחקרם עד לימי הביניים ואפילו לזמנים קדומים עוד יותר. בתקופות אלה, היה נהוג פעמים רבות לעסוק באותו מקצוע במשך דורות רבים. לגמרי יכול להיות, שיתברר לכם שהמשפחה כולה התפרנסה מתליינות… או יכול להיות, שאבותיכם הרוויחו את לחמם כאיכרים, משרתות או משרתים בחצר אצולה כלשהי. הפנטזיה על עבר אצילי מתאמתת לעתים רחוקות בלבד; אך זה לא אומר שההיסטוריה המשפחתית שלכם נעדרת תהילה. כל אילן יוחסין משפחתי מכיל גורלות פרטיים, פרשיות אהבה ואירועים מפתיעים. ומי יודע, אולי אפילו מקשטת אותו ציפור צבעונית כזו או אחרת… הציפורים הססגוניות, אותן רוחות חופשיות ואמנים יוצרים מטורפים, מופיעים כמעט בכל המשפחות. 

אפשר לחקור בעצמנו את עברנו המשפחתי

מי שלא רוצה לשכור את שירותיו של מומחה ומתחשק לו לחקור בעצמו את עברו, יכול כמובן לעשות זאת. מי שעוסק בגנאלוגיה בצורה חובבנית, אינו היחיד. בכל מקום בעולם ישנו אנשים בעלי עניין דומה, אשר מתארגנים בפורומים, קבוצות פייסבוק ואגודות שונות, במטרה לחשוף את סודות משפחתם מן העבר. ואין אלה רק אנשים מבוגרים. למרבה הפלא, יש יותר ויותר צעירים המגלים עניין באבותיהם; ולפיכך יש גם היצע גדול של אתרי אינטרנט שבהם ניתן למצוא רעיונות וטיפים לחוקר החובב. הרשת האינטרנטית העולמית [World Wide Web] מעניקה אפשרות אידיאלית לביצוע מחקר גנאלוגי. כל אדם העושה חיפוש לפי שמו בגוגל, כבר יפגוש ברמזים הראשונים. בנוסף, ישנם אתרים מיוחדים לחקר אבות, שבהם תוכלו להעמיק את מחקרכם, ליצור אילן יוחסין, ועוד רבות. אבל זה לא הכול. באתרים כאלה גם ליצור קשר עם קרובי משפחה פוטנציאליים. כמובן, כדאי להיזהר מאתרים מפוקפקים, שמבטיחים הבטחות לא אמינות, שלרוב גובים תעריפים גבוהים עבור שירותיהם. מי שלא רוצה להשתמש רק באינטרנט ככלי חיפוש, ימצא גם בחנויות הספרים ספרים רבים בתחום הגנאלוגיה. 

אופנת חקר המשפחות: בכל אחד מאתנו חבוי בלש או בלשית

כל אחד אוהב לפעמים לשחק בבלשות, וזוהי בוודאי אחת הסיבות שבגללן חקר המשפחות נעשה פופולרי כל כך. ההיבט המשעשע שבדבר מושך אנשים רבים. בנוסף לכך, אנשים רבים חשים סקרנות ביחס לעברם המשפחתי, וכן רצון להכיר קרובי משפחה שלא הכירו עד כה. אולם ישנן גם סיבות אחרות שבגללן אנשים רוצים לחקור את מוצאם – למשל, אם אדם אינו מכיר את שורשיו האישיים, או שמשפחתו היגרה כמה דורות קודם לכן לארץ זרה. בעזרת חקר האבות יכול אדם למצוא את זהותו ולהשיב על השאלה בדבר מוצאו. כיוון שכיום זה גם הרבה יותר קל להגיע לתאריכים, חומרים ארכיוניים ומסמכים ישנים, יכול כל אדם לעסוק במחקר כזה כתחביב ולהפיק מכך הנאה מרובה. 

עוד כמה טיפים לקישורים הקשורים למחקר המשפחות

כדי שתצליחו לבצע בעצמכם מחקר על אבותיכם ומשפחתכם, אתן לכם כמה טיפים למחקר רציני באינטרנט. בין השאר, שווה להעיף מבט באתרים הבאים: 

  1. Metager.de

זהו מנוע חיפוש מיוחד לחיפוש מקומות ושמות, וכן ארכיונים ומסמכים. 

  1. Genealogy.net

זהו אחד התאגידים הגדולים ביותר הקיימים בנושא חקר אבות. יש בו מאגרי נתונים שונים לחיפוש, ובמיוחד רשימות תושבים, ספרי כנסייה, רשימות של נעדרים ופצועים במלחמת העולם הראשונה. 

  1. Geneanet.org

אתר חינמי זה מציע הרבה אפשרויות חיפוש שונות. בנוסף על כך, יש בו פונקציה של בניית אילן יוחסין. כמו כן, באתר זה ניתן ליצור קשר עם חוקרי משפחות אחרים. 

  1. Igenealogie.net

זהו אוסף קישורים מקיף בנושא חקר האבות. 

  1. Kirchenbuchportal.de

זהו אתר שבו מופיעים ספרי הרישום הכנסייתיים של קהילות נוצריות פרוטסטנטיות, וניתן למצוא בו גם בישופויות קתוליות שונות. אתר זה מהווה מקום נהדר שבו יכולים חוקרי אבות למצוא מציאות. 

בין שאתם רוצים לעסוק במחקר אישי או להעסיק חוקר אבות מקצועי, חקר המשפחות הגנאלוגי יאפשר לכם לבנות כרוניקה מקיפה אודות משפחתכם וההיסטוריה שלה. 

מאמרים נוספים​

מהי הגנאלוגיה? איך נוכל למצוא את שורשינו המשפחתיים?

מהי הגנאלוגיה? איך נוכל למצוא את שורשינו המשפחתיים?

מי שכבר חשב פעם על ההיסטוריה המשפחתית שלו, אולי שאל את עצמו את השאלה, "מהי גנאלוגיה?" קראו כאן מאמר על הנושא המרתק הזה וקבלו את כל התשובות.
החיפוש אחר שורשינו נעשה שוב פופולרי

החיפוש אחר שורשינו נעשה שוב פופולרי

חקר המשפחות שב להיות פופולרי כיום. מי לא היה רוצה לדעת יותר על אבותיו, לדעת היכן בעולם הם גרו ובאיזה מקצוע הם עסקו? מאמר מרתק על טרנד החדש.
חקר אבות – לחקור את תולדות המשפחה כתחביב

חקר אבות – לחקור את תולדות המשפחה כתחביב

מאמר על חקר שורשים משפחתיים ועל כך שהעיסוק בכך מהווה הנאה רבה, והוא הרבה פחות מסובך ממה שרבים חושבים. חקר משפחה הוא תחביב ממקר - ראו הוזהרתם!
יהודים במלחמת העולם הראשונה

יהודים במלחמת העולם הראשונה

בעולם המחשבות של אדולף היטלר ובאידיאולוגיה של הנציונל-סוציאליסטים מילאה האנטישמיות תפקיד עצום. אך עוד מתקופת ימי הביניים, יהודים באירופה כולה היוו לעתים קרובות מטרה לרדיפות ולאפליה.
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן