מהי הגנאלוגיה? איך נוכל למצוא את שורשינו המשפחתיים?

מי שכבר חשב פעם על ההיסטוריה המשפחתית שלו, אולי שאל את עצמו את השאלה, "מהי גנאלוגיה?". המונח המקצועי הזה, שמקורו בשפה הלטינית, ניתן לתרגום כ"חקר אבות" או "חקר משפחות". יותר ויותר אנשים מתעניינים כיום בתחביב מרתק זה. לעתים קרובות, זה קשור בכך שהאדם עצמו – ואולי גם הוריו – עברו למקום אחר. 

לכן, ביותר ויותר משפחות צריך ללכת דורות רבים אחורנית, בכדי למצוא את המשפחה במקום מגורים קבוע. זה יכול אפילו להיות בארץ אחרת – ולכן זה מרתק אף יותר. בנוסף על כך, יכולות להיות לכך השפעות מעשיות מאוד על חייו האישיים של האדם – למשל, אם רוצים לבקש אזרחות אחרת או להסדיר שאלות של ירושה. 

מניע כזה עשוי להפוך לעיסוק מותח ומרתק בשעות הפנאי. יש משהו מאוד מספק ומהנה בלחוות הצלחות קטנות וגדולות בעת החיפושים אחר קרובי משפחה או מסמכים משפחתיים. עם זאת, הדרך למידע אמיתי היא לעתים קרובות מורכבת ומסובכת מאוד. מקומות לידה או פטירה, קברים או מסמכים חשובים, לא בהכרח נמצאים בסביבת חייו הנוכחית של האדם. בנוסף על כך, מלחמות, שרפות או אסונות טבע מובילים לעתים קרובות לכך, שמסמכים רבים יורדים לטמיון, או נעלמים מסיבות אחרות. 

על כן, חוקרי אבות מגיעים שוב ושוב לנקודה, שבה למשך זמן רב לא נמצאים רמזים נוספים. אבל אין זו סיבה לוותר לחלוטין על תחביב מרתק זה.

צעדים מעשיים לחקר אבות

ראשית, יש ליצור דף נתונים לכל האנשים שאתם מכירים. רושמים עליו את השם, וכן את התאריכים הידועים לגביו. בנוסף על כך, מוסיפים כאן תעודות לידה, תעודות נישואין או תעודות פטירה, וכן מסמכים רשמיים אחרים, לפי סדר מיוחד. לבסוף, הגיוני להוסיף לכל דף נתונים כזה דף נוסף, שבו תוכלו לרשום הערות שונות, או את מספריהם של מסמכים חשובים. 

אין זה חשוב, אם משתמשים לשם כך בנייר אמיתי או במסמכים נפרדים על המחשב. עם זאת, מי שמעדיף לעבוד על המחשב, צריך לדאוג כל הזמן לשמור עותקי גיבוי, אחרת יכול לגמרי לקרות, שעבודה של חודשים רבים תושמד כליל בשל בעיות טכניות. 

כאשר מחברים את דפי הנתונים, רואים מהר מאוד, שככל שמתרחקים אל נבכי העבר, המידע הופך לפחות ופחות מדויק. אצל ההורים זה עדיין די פשוט, אך אצל הסבים והסבים-רבים, לעומת זאת, זה בהחלט הולך ונעשה קשה יותר. לפעמים, צורת הכתיבה של שם כלשהו השתנתה, התעודות קשות יותר לקריאה או שלא ניתן למוצאן כלל, וייתכן שימי הולדת או תאריכים אחרים לא נרשמו בצורה כל כך מדויקת כפי שנהוג כיום. כאן מתחילה עבודת הבילוש.

איפה מסתתר המידע?

לפני זמן לא רב בכלל, חוקרי אבות פרסמו את תוצאותיהם בעיקר בספרי משפחה או בכרכים מיוחדים. לכן, לא היה קל למצוא חוקרים שהתעניינו דווקא באבותיכם, או עם ידע מקצועי מתאים. אך כיום, הודות לאינטרנט, זה נעשה הרבה יותר קל. 

רוב הנתונים למחקר האבות נמצאים כבר בארכיונים ובמשרדי פנים. יש מעט רשימות או נתונים שגם זמינים דרך האינטרנט. אולם עדיין, קל יחסית למצוא את פרטי הקשר הנחוצים. הנה כמה דוגמאות למקורות טובים:

  • משרדי רישום: בגרמניה היו כאלה לרוב רק משנת 1875, ורק במחוזות הריין, תחת שלטונו של נפוליאון, הם נבנו כבר בין 1806 ל-1812. אולם באוסטריה, משרדי רישום נוסדו רק משנת 1938 ואילך. 
  • ספרי כנסייה: תמצית מתוך הספרים הללו ניתן לרוב לקבל תמורת אגרה קטנה במשרדי הכמורה הרלוונטיים. ספרי כנסייה הם חשובים, כיוון שרשומים בהם כל תאריכי הלידה, הנישואין והפטירה, עוד לפני שהיו בכלל משרדי רישום. 
  • עם זאת, בדרך כלל לא ניתן למצוא בספרי כנסייה את תאריך הלידה, אלא רק את תאריך הטבילה, וליד תאריך הפטירה – גם את תאריך הקבורה. חוץ מזה, לרוב מופיע שם מידע על המקצוע וכן על סיבת המוות. 
  • איגודים: במקומות רבים ישנם איגודים גנאלוגיים. קבוצות כאלה לרוב עוסקות בהיבטים מסוימים, כמו לצורך מחקר של משפחות בסביבה מסוימת. כאן אפשר לקבל עזרה מאנשים אחרים המתעניינים כמוכם בתחום זה. זה אמנם לא בהכרח עוזר בתובנות לגבי המשפחה האישית שלכם, אבל במקרים רבים אפשר להיעזר רבות באנשים שעמם ניתן לשוחח ולהחליף מידע. 
  • מקורות משניים: ספרי כתובות, מרשמי תושבים, תיקי בית ספר, ספרי רישום מקרקעין ומקורות רבים אחרים. מקורות כאלה חשובים במיוחד במזרח אירופה, כיוון שרשימות של משרדי רישום וספרי כנסייה נהרסו לעתים קרובות במלחמות או באסונות שונים, או ניזוקו מאוד. 

בנוסף על כך, כמובן שישנו האינטרנט. שם ניתן למצוא מספר רב של פורומים ואתרים בנושא גנאלוגיה. לכן ממש לא בעיה למצוא מישהו שעמו ניתן להתייעץ מהר ולקבל מידע.

היבטים נוספים של חקר משפחות

לפני שתתחילו במחקר האבות, כדאי לכם לחשוב על כמה היבטים. ראשית, לעתים קרובות גילוי תגליות כרוך במאמץ. אנשים אחרים לא יעשו בשבילכם את מלאכת החיפוש אחרי אבותיכם, אך אפשר לקוות לקבל מהם עזרה ועצות שונות. לכן, חשוב גם שתשתפו בשמחה את חוויותיכם וניסיונכם עם אנשים אחרים. 

ואחרון חביב – יש לזכור, שפניות לקבלת מידע לרוב כרוכות בעלויות מסוימות. במשרדי רישום (כמו משרד הפנים) יש תעריפים קבועים לכך, ואילו במשרדי כמרים צריך לשאול קודם. ככל שהמידע שתציגו במקומות כאלה טוב יותר, כך יש סבירות גבוהה יותר שתקבלו תשובה שבאמת תעזור לכם להמשך מחקרכם.

מאמרים נוספים​

מהי הגנאלוגיה? איך נוכל למצוא את שורשינו המשפחתיים?

מהי הגנאלוגיה? איך נוכל למצוא את שורשינו המשפחתיים?

מי שכבר חשב פעם על ההיסטוריה המשפחתית שלו, אולי שאל את עצמו את השאלה, "מהי גנאלוגיה?" קראו כאן מאמר על הנושא המרתק הזה וקבלו את כל התשובות.
החיפוש אחר שורשינו נעשה שוב פופולרי

החיפוש אחר שורשינו נעשה שוב פופולרי

חקר המשפחות שב להיות פופולרי כיום. מי לא היה רוצה לדעת יותר על אבותיו, לדעת היכן בעולם הם גרו ובאיזה מקצוע הם עסקו? מאמר מרתק על טרנד החדש.
חקר אבות – לחקור את תולדות המשפחה כתחביב

חקר אבות – לחקור את תולדות המשפחה כתחביב

מאמר על חקר שורשים משפחתיים ועל כך שהעיסוק בכך מהווה הנאה רבה, והוא הרבה פחות מסובך ממה שרבים חושבים. חקר משפחה הוא תחביב ממקר - ראו הוזהרתם!
יהודים במלחמת העולם הראשונה

יהודים במלחמת העולם הראשונה

בעולם המחשבות של אדולף היטלר ובאידיאולוגיה של הנציונל-סוציאליסטים מילאה האנטישמיות תפקיד עצום. אך עוד מתקופת ימי הביניים, יהודים באירופה כולה היוו לעתים קרובות מטרה לרדיפות ולאפליה.
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן