חקר אבות – לחקור את תולדות המשפחה כתחביב

מי שרוצה לדעת יותר על שורשיו ומוצאו, לא בהכרח צריך לפנות לחוקר משפחות מקצועי. אפשר לעשות מחקר כזה גם באופן עצמאי. לכל מי שאוהב לשחק בבלשים, זהו תחביב נהדר שאפשר ממש להתמכר לו.

חקר השורשים המשפחתיים שלנו מהווה עיסוק מהנה, והוא הרבה פחות מסובך ממה שרבים חושבים. לכן, מרגע שהתחילו בכך, אנשים רבים לא מסוגלים יותר להפסיק לחקור. ומי שהתחיל כבר לחקור את ההיסטוריה המשפחתית שלו, יגלה מהר דברים רבים, וכך יתחיל ללכת בעקבות העבר. 

לא קשה למצוא שורשים

אם תתחילו לחקור את תולדות המשפחה שלכם, בטוח תמצאו כל מיני עובדות מעניינות. אם ידועים לכם שמו ושנת לידתו של האדם או בן המשפחה המנוח שאותו אתם מחפשים, תצליחו למצוא את התוצאות הראשונות כבר בעזרת חיפוש בגוגל. אם אתם רוצים לחקור את המשפחה המורחבת, אשר פזורה בין יבשות או ארצות שונות, תוכלו להיעזר במאגרי נתונים של חוקרים חובבנים אחרים, שאולי כבר חקרו בנוגע למשפחתם ומצאו כל מיני עובדות מיוחדות. אחת מעמיתותיי למחקר גילתה כך המון אודות סב-סבה, ולמדה מחוקרים חובבים אחרים, שתולדות משפחתה מובילות אחורנית עד קארל הגדול. אגב, יש עובדה מעניינת בהקשר זה: החל מן הדור ה-20, משפחה מורכבת מיותר ממיליון חברים. זה אומר, שכל אדם מקורב באופן כלשהו לכל אדם אחר. 

החיפוש אחר מהגרים

מי שמחפש מהגרים יכול לפנות לאתרי אינטרנט מיוחדים העוסקים בנושא זה. לדוגמא, יש אפשרויות לחפש לפי מצבות ברחבי העולם. באתר Findagrave, מאגר נתונים מקוון לבתי קברות ובתי עלמין, רשומים כיום קברים של כ-150 מיליון אנשים. האתר מכיל רשימות של בתי קברות וקברים מכל העולם, והשימוש בו הוא בחינם. מי שרוצה "לחרוש" רשימות נוסעים של אניות שחוצות ימים ושטות ברחבי העולם, יוכל לפנות לאתר Passagierlisten האתר כולל רשימות ההולכות אחורנית עד למאה ה-18. 

ארכיבים מקוונים מקילים על החיפוש

כיום, ישנם ארכיבים מקוונים רבים. לרוב, הם מאפשרים לעיין ללא תשלום במסמכים ומסמכים מכל הסוגים ומכל הזמנים. ארכיבי כנסייה דיגיטליים מגיעים בחלקם עד המאה ה-16. בכמה קליקים תוכלו לראות תעודות הטבלה, נישואין ופטירה. ארכיבים כאלה יוכלו לסייע לכם לחפש אחר בני ובנות משפחותיכם מן העבר. מי שמחפש הוכחות לכך שהוא נצר למשפחה שהיו בה אנשי צבא, יוכל לפנות לארכיב הפדרלי הגרמני (Bundesarchiv), שנמצא באינטרנט באתר Bundesarchiv כאן שמורים כל מיני מסמכים ונתונים על אנשים ששירתו במלחמת העולם הראשונה והשנייה. אפשר לשאול שאלות באמצעות טופס מקוון תמורת סכום קטן. לאחר מכן צריך לחכות, כי מופנות לארכיון הפדרלי הגרמני בקשות רבות, כך שהתשובה עשויה לעתים להימשך יותר ממספר שבועות. אבל ההמתנה משתלמת! מאגר הנתונים החינמי Familysearch של הקהילה המורמונית הוא אחד מן האתרים המקוונים הגדולים ביותר לחקר אבות. האתר מכיל כמה מיליארדי רשומות ומסמכים מכל העולם, והוא עוזר מאוד בכל המדובר בחיפוש בני משפחה בחוץ לארץ. 

למי שלא מצליח להתקדם בעזרת האתרים הללו, כדאי להעיף מבט באתרי גנאלוגיה בתשלום כמו Ancestry הם נותנים הרבה יותר מידע מאשר מה שאפשר למצוא בפלטפורמות חינמיות. בין השאר, שמורים בהם רשימות בוחרים, נתונים מתוך מפקדי אוכלוסין ומקורות רבים אחרים, וכן מרשמי תושבים מכל העולם. מדובר במיליארדי נתונים. מתחילים מקבלים חודש שימוש בחינם. לרוב, חודש זה מספיק בדרך כלל בשביל המחקר הנחוץ לכם. 

עוד מאגר נתונים בתשלום לרישומים בשפה הגרמנית בלבד הוא Archion זהו פורטל ספרי רישום כנסייתיים של הכנסייה הפרוטסטנטית הלאומית, הכולל יותר מ-100,000 ספרי רישום מכנסיות שונות. מנוי חודשי עולה שם כ-19 יורו. 

ניתן להיעזר גם בארכיבים מקומיים 

בצד החיפוש באינטרנט, אפשר גם לחפש בארכיונים המקומיים במקום הולדתו של האדם שלגביו אתם מחפשים מידע. בארכיונים כאלה שמורים לא רק תעודות לידה, תעודות נישואין ותעודות פטירה, אלא גם כתבות בעיתון, מסמכי בנייה, עיזבונות, כרטיסים, מפות, גלויות, ספרי רישום, ודברים רבים נוספים. חוץ מזה, אפשר למצוא בהם מידע על מעברי בתים של אבותיכם (וגם לאן הם עברו). המסמכים הולכים הרבה שנים אחורנית. אפשר לפנות אליהם טלפונית, בדואר או באופן אישי. החיפוש לרוב כרוך בתשלום סכום קטן. אך יש כמה קהילות שנמנעות מלקחת תשלום שכר טרחה. גובה התשלום תלוי בקהילה או בעיר הספציפית שאליה תפנו. 

אם יודעים שהמשפחה ישבה באותו מקום במשך כמה דורות, כדאי גם לחפש בספרי רישום משפחתיים מקומיים, אותם מכינים אנשים פרטיים על פי דרישה, תמורת תשלום (בין 20 ל-60 יורו). ספרים כאלה בהכנה אישית מקילים על החיפוש וחוסכים זמן, כי צריך לשם הכנתם לחפש בכל כך הרבה ספרי כנסייה וארכיבים שונים. הנתונים בספרים כאלה הולכים אחורה עד המאה ה-17. 

מאמרים נוספים​

מהי הגנאלוגיה? איך נוכל למצוא את שורשינו המשפחתיים?

מהי הגנאלוגיה? איך נוכל למצוא את שורשינו המשפחתיים?

מי שכבר חשב פעם על ההיסטוריה המשפחתית שלו, אולי שאל את עצמו את השאלה, "מהי גנאלוגיה?" קראו כאן מאמר על הנושא המרתק הזה וקבלו את כל התשובות.
החיפוש אחר שורשינו נעשה שוב פופולרי

החיפוש אחר שורשינו נעשה שוב פופולרי

חקר המשפחות שב להיות פופולרי כיום. מי לא היה רוצה לדעת יותר על אבותיו, לדעת היכן בעולם הם גרו ובאיזה מקצוע הם עסקו? מאמר מרתק על טרנד החדש.
חקר אבות – לחקור את תולדות המשפחה כתחביב

חקר אבות – לחקור את תולדות המשפחה כתחביב

מאמר על חקר שורשים משפחתיים ועל כך שהעיסוק בכך מהווה הנאה רבה, והוא הרבה פחות מסובך ממה שרבים חושבים. חקר משפחה הוא תחביב ממקר - ראו הוזהרתם!
יהודים במלחמת העולם הראשונה

יהודים במלחמת העולם הראשונה

בעולם המחשבות של אדולף היטלר ובאידיאולוגיה של הנציונל-סוציאליסטים מילאה האנטישמיות תפקיד עצום. אך עוד מתקופת ימי הביניים, יהודים באירופה כולה היוו לעתים קרובות מטרה לרדיפות ולאפליה.
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן